26/08/2018

STEENBERGEN – De voorbereidingen voor het waterspektakel ‘Zonder Genade van de Kade’ zijn in volle gang. De organisatoren hebben de ‘Zonder Genade-baan’ uitvoerig getest en zijn tevreden over het resultaat. “Er is een uitstekende samenwerking met diverse betrokken partijen”, zo meldt Leo Aarens namens de organisatoren. “We zijn nagenoeg gereed met alle voorbereidingen en proberen zoveel mogelijk zaken te voorzien. Het enige dat we niet in de hand hebben is het weer en de ontwikkeling van Blauw-alg”.

Zonder Genade van de Kade wordt tijdens de jaarmarktzaterdag tussen 15:00 en 19:30 uur gehouden in de Steenbergse haven. Eerder meldde Steenbergse Courant al dat verzekeraar en bankier Overbeeke zich gemeld heeft als hoofdsponsor van het evenement, dat georganiseerd wordt door Lions Steenbergen en Ronde Tafel.
Deelname aan het waterspektakel kan door aanmelding via de website: www.steenbergen.lions.nl en dient vóór zaterdag 8 september te gebeuren.

Categorieën

Er zijn drie deelname categorieën: Jeugd – van 8 tot 12 jaar, Volwassenen en Specials of Tweezitters. De deelnamekosten bedragen 10 euro per deelnemer.

Belangrijk om te weten is dat deelnemers hun eigen fiets moeten meebrengen. Deze wordt vooraf gekeurd en bekeken op zaken die eventueel letsel kunnen veroorzaken. Alle deelnemers krijgen een fietshelm op en worden voorzien van een zwemvest. Elke fiets moet voorzien zijn van een drijfmiddel. Na deelname worden de fietsen schoongespoten.

Nuchter

Deelnemers mogen niet onder invloed van drugs, drank en medicijnen zijn en moeten in het bezit zijn van een zwemdiploma of in elk geval fatsoenlijk kunnen zwemmen. De organisatie adviseert de deelnemers om geen sieraden te dragen. Vooraf ondertekenen deelnemers een verklaring waarin de organisatie vrijwaren van aansprakelijkheid.
Overigens worden tal van maatregelen genomen om ongelukken te voorkomen. En er is EHBO aanwezig, met daarnaast een duikteam van de Brandweer dat assistentie zal verlenen.

Prijzen

Per categorie vallen drie prijzen te verdienen, die na afloop van elke categorie worden uitgereikt aan de winnaars. Tevens is er een prijs voor de meest originele deelnemer en een pechprijs voor de grootste pechvogel. Deze prijzen worden aan het eind van het waterspektakel uitgereikt.
Nog een weetje: een fiets in de categorie ‘specials’ mag inclusief deelnemer(s) niet meer wegen dan 150 kilo en op een fiets mogen niet meer dan twee personen plaatsnemen.