18/08/2018

STEENBERGEN – Bij boekhandel Vermeulen – Kaaistraat 17 – staat na deze vakantieperiode opnieuw een speciale verzamelzuil van Lions Steenbergen. De zuil is bedoeld om oud geld of resterend ‘vreemd’ geld in te zamelen. De opbrengst wordt geheel besteed aan het uitvoeren van staaroperaties in Derde Wereld Landen.

Een dergelijke actie blijkt succesvol. Veel vakantiegangers die naar landen gaan waar een andere munt wordt gevoerd dan de Euro komen terug met kleine hoeveelheden vreemd geld. Aanvankelijk wordt dat ergens in huis bewaard en in bepaalde gevallen nooit meer gebruikt. Het idee van de actie is om dit geld te verzamelen, dat gebeurt door de verschillende Lions afdelingen in het land. Vervolgens zorgen de Lions ervoor dat het geld wordt omgewisseld in euro’s. Hiervoor worden allerlei manieren gebruikt, bijvoorbeeld door zakken met munten door een KLM steward te laten omwisselen in het land van herkomst, of doordat Lionsleden de tegenwaarde betalen in euro’s en het vreemd geld vervolgens op hun eigen reizen weer uitgeven.

Meer dan 43.000 oogoperaties

De totaalopbrengst van de actie wordt overgemaakt naar de ANBI-stichting ‘Fight for Sight van Lions Nederland. Deze opbrengst wordt door ‘Wilde Ganzen’ verdubbeld en beide stichtingen besluiten gezamenlijk welke projecten in Derde Wereld landen worden gesteund.

Inclusief de premie van Wilde Ganzen heeft de actie het afgelopen jaar 125.000 euro opgebracht. Sinds de start van deze actie is al 651.000 euro bijeengebracht waarmee 43.400 oogoperaties mogelijk zijn gemaakt, zo laat Stan Verbraak namens Lions Steenbergen weten. Hij hoopt dat veel inwoners van de gemeente Steenbergen hun weg naar de verzamelzuil bij boekhandel Vermeulen weten te vinden.