24/03/2018

Lions verbinden,

Lionsclub Steenbergen en omgeving (e.o.), met dit presidentsjaar het motto “de Verbinding”, is blij om nu verbonden te zijn aan Stichting Pompejus met de gelijknamige multifunctionele uitkijktoren. Afgelopen zaterdag, 24 maart, werd deze officieel geopend op het Fort Roovere in Halsteren.

Maar laten wij eerst even teruggaan in de tijd.

De West Brabantse Waterlinie werd in 1627 aangelegd door de Staten van Zeeland en Zuid-Holland om hen te beschermen tegen de aanvallen van de Spanjaarden. De linie omvatte o.a. de steden Bergen op Zoom en Steenbergen, en was het eerste landschappelijke verdedigingswerk waarbij inundatie werd ingezet als verdedigingsstrategie.
(Inundatie is het onderwater zetten van het landschap zodat legers niet meer door het landschap kunnen trekken met hun materieel.)

Onder het motto ‘Bouwen en (ver)binden’ riep stichting Pompejus iedereen op die mee wilde werken en sponsoren aan de realisatie van deze toren, inwoners uit de omgeving, verenigingen, scholen, bedrijven maar ook  mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Deze unieke bouwervaring helpt hen later zeker bij het zoeken naar een baan.

Alles was en is nog steeds mogelijk, of je nu onderdelen voor de toren wil kopen of wil sponsoren.
Wij, als Lionsclub Steenbergen e.o., hebben een traptree en een gevelpaneel gesponsord.

Pompejus is meer dan een uitkijktoren, zo kunnen er kleine exposities of brainstormsessies in worden gehouden en kunnen er op het voorterrein openluchtvoorstellingen plaatsvinden. De toren, welke vanaf de snelweg A4 richting Bergen op Zoom te zien is, is ca 25 meter hoog en om de top te bereiken moet je zeker 129 traptreden nemen.

Op het Fort Roovere is een ontmoetingsplek met informatie over de toren, het Fort en de gehele West Brabantse Waterlinie. Toegang is gratis en een “must see” voor iedereen die in de buurt is.

Vlnr: Peter Oosterwaal (stichting Pompejus), Theo Rademakers en Marinus Krijger (Lionsclub Steenbergen e.o.)