28/02/2019

Bent u na uw vakantie thuis gekomen met nog wat buitenlandse munten en/of bankbiljetten in uw portemonnee? Of heeft u ergens in een bakje of een laatje nog wat vreemd of oud geld liggen waar u niets meer mee doet? Breng het dan naar de verzamelzuil bij de Hubo bouwmarkt aan de Westvoorstraat 10 te Dinteloord.

Feit is dat veel Nederlanders ergens in huis vreemd en/of oud geld bewaren, ondanks dat het weinig of geen waarde (meer) heeft. In samenwerking met locale middenstanders hebben  Lions clubs door het hele land op dit moment op zo’n 50 locaties verzamelzuilen geplaatst, waarvan één in Dinteloord. De Lions club Steenbergen en omstreken beheert deze zuil, en zorgt er voor dat de opbrengst ervan geheel ten goede komt aan het uitvoeren van staaroperaties in derde wereld landen. Zie ook www.vreemdenoudgeld.nl.

Aan het einde van een actieperiode legen de Lions de zuil, en doen een voorsortering. Het centraal ingezamelde geld wordt vervolgens in Euro’s omgezet:

• Lions en hun relaties nemen vreemd geld mee op hun reizen en betalen de tegenwaarde in Euro’s.
  • Een KLM steward neemt zakken met 10 à 20 kg munten mee naar verre landen en wisselt ze daar om in bankbiljetten.
  • Wat niet inwisselbaar is wordt verkocht op veilingen en tegen kiloprijzen.
  • De totaalopbrengst in Euro’s wordt overgemaakt naar de ANBI stichting Fight for Sight van Lions Nederland.
  • Wilde Ganzen verhoogt de opbrengst met 50%.
  • Fight for Sight en Wilde Ganzen besluiten gezamenlijk welke projecten in de derde wereld landen worden gesteund.

Inclusief de premie van Wilde Ganzen heeft de actie van 1-7-2017 tot 1-7-2018 € 120.000 opgebracht. Sinds de start van de Fight for Sight actie is de totaalopbrengst € 711.000, waarmee 47.000 eenvoudige oogoperaties mogelijk zijn gemaakt.

Inwoners van de kern Steenbergen kunnen hun vreemd en oud geld blijven afgeven aan de balie bij Boekhandel Vermeulen, Kaaistraat 17. Zij zorgen er voor dat het bij de Lions club terecht komt.

De vrijwilligers van Lions clubs in Nederland zorgen dat met uw vreemd en oud geld blinden in derde wereld landen weer kunnen zien!